מאמרים על ספרים

חיֵינו במילים טובות

מאת שושנה ויג     
על הספר מחיר המילים הטובות

סיפורים, הוצאת ספרי עיתון 77, דצמבר 2015

ספרו החמישי של מיכאל רייך הינו קובץ סיפורים קצרים, זהו קובץ הסיפורים השני שכתב לאחר שפרסם שלושה ספרי שירה.

בספר "מחיר המילים הטובות" לא נמצא סיפור הזהה לכותרת הזאת. ר"ל: תחת שם זה מאוגדים יחדיו כל סיפורי הספר, מה שמרמז על כך שגם למילים טובות, לכאורה, יש מחיר. הספר מכיל אחד עשר סיפורים הכלולים בו בשתי חטיבות. החטיבה הראשונה: "ארץ שוקקה"- סיפורים ארץ ישראליים המבוססים על אירועים היסטוריים, סיפורה של ארץ המולדת, אנשיה ומקומותיה. בחטיבה הזו כלולים חמישה סיפורים. החטיבה השנייה, שישה סיפורים, היא חטיבה ציורית, ושמה "אט זורם הנחל". מסיים את הספר סיפור קצרצר בשם "איש-דג" . זהו סיפור פנטסטי אלגורי והוא שונה בסגנונו משאר סיפוריו של הספר ומצאתי שהוא מן הסיפורים המעניינים ביותר שנמצאים בקובץ. סיפור זה פותח במשפט שמערבב בין מציאות לבין פנטזיה ומזכיר סיפורים מדרום אמריקה. "...לעתים היה משייט לאורך החוף גם ביום – כאדם, וגם בלילה –כדג." הסיפור נותן ביטוי לנשמתו של היוצר הבוחנת את העולם כמו מעיניו של דג המתבונן באקווריום העצום של היקום, וזאת בניגוד גמור למה שרואות עיניו ביום. 

הסיפור הפותח את הספר - "קניין רוחני", מספר את סיפורם של שני אחים תאומים שהיו ילדים צעירים מאד בזמן השואה. סיפורם של האחים בצלצל ויחיאל דנציגר הוא סיפור התקומה שלנו. אלה אחים שהוברחו לאנגליה כדי להתחיל חיים חדשים. בלונדון המופצצת הם חוו שוב את מאורעות המלחמה שממנה נמלטו בעור שיניהם. האחים מתאהבים בג'ויס בת המשפחה שאימצה אותם באנגליה. מושגי האהבה והנאמנות נמדדים בין האחים לבין אהובתם המשותפת. הסיפור מספר על חווית כתיבת הזיכרונות של האחים, על תחרות בלתי פוסקת ביניהם על מקום בעולמם ה"צפוף" מבחינה פיסית ורוחנית, גם לאחר שעלה בידם לשרוד את איימי המלחמה. למרות הקשיים ביחסיהם, מצליח הכותב בסיומו של הסיפור "לעגל פינות" כדי ליצור אקלים שיאפשר הגעה להשלמה ולפיוס בין השניים. הנשים בחייהם, כרמלה וג׳ויס הן שמצליחות בעצם, בפקחותן, לפייס ביניהם ולהביאם לידי סליחה הדדית. זהו סיפור ארץ ישראלי מרתק על שואה, תקומה ומחירה. סיפורו זה של מיכאל רייך,  נכתב בשפה ריאליסטית ומשחזר, כאמור, תקופה בחיי העם היהודי מימי השואה דרך עלייה לארץ והתחדשות החיים בארץ ישראל. הסיפור בנוי על אנלוגיות ניגודיות בין שני אחים, על תחרות וניסיון להשיג, בין השאר גם את לבה של אותה אהובה, המהווה עבור שניהם משאת נפש, וסמל לחירות ולבית.
עניינו של הסיפור "אנטומיה של בדידות" רחב היריעה, עוסק בשאלת מקומו של הפרט השרוי במצוקה אך מחפש את אושרו בעולם המודרני. סיפור מעניין ומעורר מחשבה. תמצא בספר עוד סיפורים מעניינים וחשובים כמו למשל הסיפור: "עץ המשאלות" המאמת פעם נוספת את האימרה המקראית: "כי האדם עץ השדה".

בסיפוריו של מיכאל רייך מוצאים אהבה גדולה לנופיה של הארץ ולאנשיה. אם נשוב לכותרתו של הספר "מחיר המילים הטובות" נמצא שהכותב מבקש להותיר חותם בכתיבתו בעולם הספרותי בארץ ישראל. מיכאל רייך שייך לכותבים הפטריוטים המבקשים לכתוב על נופים אהובים הקרובים לנפשו, הוא מחובר היטב למקומות, לאירועים שמתרחשים בארץ ישראל וחשוב לו לשקף בסיפוריו את המציאות וההוויה הארץ ישראלית, ללא כחל וסרק, כמו גם מקפיד שבכל סיפוריו ימצא הקורא מוסר השכל. מבין השיטין ניתן להבחין בביקורת מרומזת על התנהלות הבריות בארץ, וניתן לשער כי היה מצפה מהם לנהוג ביתר הגינות בין אדם לחברו. הכותב משנה שמות על פי הצורך כדי להעניק אוניברסליות לסיפוריו. כך, למשל שם העיר "ברקאים" שקבע עבור הסיפור "לעבור את הגשר". אהבתי מאד את כל הסיפורים הכלולים בספר זה.

נותר לברך את מיכאל רייך על ניסיונו הספרותי הנועז לכתוב על מציאות חיינו הלא-פשוטה ולשנות מעט את כיוונה וזהותה כדי להגיע לתוצאות הנראות לו נכונות יותר, צודקות יותר, הוגנות יותר בעולמנו המסובך. לטעמי, התוצאה המתקבלת בסיום: מראת חיינו במילים טובות.

 

 

חזרה לדף הספר "מחיר המילים הטובות"